pondělí 26. července 2010

Inception (Počátek) - dojmy

Počátek přichází do kin, srovnávání s Matrixem přibývá, rating na imdb už brzy bude na svém maximu (stejně jako na čsfd) a diváci se bezhlavě ženou do kin. Někdo podle trailerů očekává hit roku, druhý se bojí mírného zklamání z vysokých očekávání. Jedno je jisté, Nolan natočil film, který bude ještě dlouhou dobu hlavním zdrojem témat pro většinu filmových diskuzních fór a budou se probírat všechny možné detaily a možné interpretace. Nejdříve lehké přiblížení děje, do kterého bude divák uvržen a pak více k filmu.

Cobb (Leonardo DiCaprio) je nejlepší zloděj myšlenek, kterého si můžete najmout. Během spánku cílové osoby se jí dostane do snu a najde, co potřebuje, aniž by si subjekt po probuzení cokoliv pamatoval. Je však nucen utíkat přes rukou spravedlnosti a nemůže být se svými dětmi. Chce to změnit a tak přijme poslední práci. Ta mu může navrátit jeho ztracený život stejně jako se pro něj a jeho tým může stát osudnou. Nejde totiž o klasickou akci, ale o vnuknutí myšlenky do subjektu, kterému tak ovlivní život. Cobb teď musí dát dohromady nejlepší v oboru a vytvořit několikavrstvý sen, díky kterému bude jeho cíl ochoten zničit celé impérium vybudované jeho otcem. Vše se komplikuje, když Cobbovo svědomí o smrti jeho manželky začne ovlivňovat celou akci...
Už na první pohled je Inception originálním pohledem na klasické příběhy o loupežích, ale nejen to. Love story, která podle obsahu může vypadat spíše jako jemné pozadí, je ve skutečnosti jedním z nosných článkům, možná tím nejzásadnějším. Vztah mezi Cobbem a jeho ženou doprovázen pocitem viny z její ztráty (tohle slovo tu je naprosto záměrně, možná pochopíte u dalšího článku o možných významech, interpretacích) žene muže za vlastní katarzí a návratem ke zbytku rodiny, dětem. Přes silnou linii love story si bude určitě velká část diváků ještě dlouho pamatovat samotné budování a pobývání ve snech, které jsou prostě úžasné. Virtuální prostory z Matrixu jsou jedna věc, ale úmyslně vystavěná města a budova na zasněžených horách věc druhá. Čistota a stylovost ovšem čiší z obojího a proto je lehké zaměnit... Rozdíl je však hlavně patrný ve smyslu těchto míst. V Matrixu působil konstrukt a další umělé virtuální světy jako umělé prostředí pro učení a přípravu na "skutečný" virtuální svět, Matrix. V Inception jsou tyto sny, respektive jejich úrovně, budovány jako reálné prostředí, které má imitovat skutečnost. Vcházení do nich je řízený proces, ovládatelný a měnitelný svět. Celá mytologie snu je okouzlující, pohlcující a srozumitelně vysvětlená ( i když bych pár detailů ještě rád od Christophera slyšel:)), ale určitě ne primitivní.

Možnosti interpretace hlavní linie i různých symbolů je rozhodně mnoho, pár, pro mě zajímavých, určitě zmíním v dalším článku. Nolan však zaujme nejen technickou brilantností a promyšleností konceptu i vlastního záměru o předávané "poselství", ale také mírou detailů, s kterými si vyhrál. Od detailů (Nolanova podoba s DiCapriem, narážky na představivost, paradoxy a odrazy/zrcadlení) až po "vtípky"(Edith Piaf, měřítko v narážce na představivost Pointmana). V obyčejném blockbusteru, který typicky vystihuje současného amerického diváka, by většina prvků nenašla své místo, protože by zbytečně odváděla diváka od všech vizuální efektů a nesmyslných logických spletitostí. Tam nesmí být čas na myšlení, protože by zabilo zábavu. Když tady uvidíte Gordon-Levitta ve stavu beztíže hýbat se svými spícími kamarády a běhat v měnící se gravitaci, budete slzet blahem aniž by vás mohlo trápit, že forma nemá smysl. V tom je také Inception jasný opak, protože tady je místo pro myšlení, ke kterému Nolan každým svým krokem nutí, stejně jako Cobb ženě celý příběh k očekávanému konci. Právě konec je pro mě velká a šťavnatá třešnička na dortu, protože v 5 sekundách dokáže jeden záběr vnuknout myšlenku stejně, jako se o to snažil celý Cobbův tým většinu filmu. Vždyť ten film je tak silné médium, které dokáže diváka ovlivnit a zevnitř nahryzat pochybností i jinými myšlenkami.. že? (úmyslná narážka, která možná přemýšlivé povede k zajímavému zamyšlení nad smyslem celého filmu ve vztahu k tvorbě snů...ach ten Hollywood, ta vyleštěná továrna na sny;-)
Konečně jsem se i já dočkal pořádných emocí, které jsem vyčítal chladnému Temnému rytíři. Nechci říct, že se Nolan poučil nebo polepšil, protože si myslím, že ta chladnost v jeho filmech je úmyslná a pro něj osobně dost důležitá, i když to mi asi nikdy nepotvrdí sám:). Inception jde však směrem silných emocí po celou dobu filmu. Pomáhá tomu technická dokonalost, stylová čistota (i naopak) většiny scén, ale také hudba, která svou lehkostí doprovázenou těžkými momenty zahušťuje už tak skvělou atmosféru. Samozřejmě by nic z toho všeho nešlo bez herců, kteří v podstatě do jednoho excelují, jenže jich je tolik, že někdo může (a bude mít pravdu) namítat, že žádný nemá takový prostor jak by si divák přál. Vůbec to nevadí, protože do konceptu to zapadá, každého si užijeme a všichni potěší. I když z DiCapria se pomalu stává největší herecká osobnost posledních let. (A jen tak mimochodem, například střih akčních scén, samotná akce nebo cca 10 minut po první snové akci nejsou to nejlepší, co na tomhle filmu najdete...ale přesto stojí za vidění:))

Událost roku, která má silné emoce, interpretační možnosti, neskutečné tempo a současně je nejosobnějším dílem nejvyrovnanějšího režiséra současnosti. Užijte si to, nejen jednou.

ČLÁNEK O MOŽNÝCH VÝKLADECH!
Hodnocení: 100%

12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

hm, dve hodiny nudy. nejdriv se hodinu vysvetluje, co se stane, a pak se to deje (kde je stare dobre pravidlo, ze dej se ma odehrat a ne odrikat?). hudba - porad stejna. at se strili, mluvi, jde po schodech nebo panikari, porad stejna nalada. V urcitych scenach by byla skvela, ale takhle to po pulhodine posluchace valcuje a nuti ztisit zvuk. akce - dost podprumerna. pribeh - blbnuti s 10.000 snovejma urovnema v sobe nic nenese, jedina hezka dejova linka je sebevrazda holky co prestava rozeznavat realitu. tahle linka by si zaslouzila vypichnout a postavit na ni film a ne utopit v blbostech. herecky vykony - tragicky, zvlast pote co leonardo tak dobre zahral v shutter island. Nejhorsi byla asi Ariadne,ta pusobila jak nejaka pipka ze samosky, a i jeho manzelka byla taky defacto porad v stejny rovine. Kdyz to srovnam s geialnim hranim treba v Lynchovejch filmech...
Tenhle film nema prakticky zadnou myslenku. je prakticky jedno, jeslti tech urovni je 5 nebo 10, je to pridava dalsi obraz do uz takhle nafouklyho cyklu. scey v zasnezenym planu sem vylozene protrpel, proc mam koukat na hloupe natocenou akci jen abych se dovedel kousek skladanky na konci, + jeste strihy na zpomaleny pad auta, abysme nezapomeli. \\\\\to uz tam mohli rovmou dat i prostrihy do letadla, kde vsichi spokojene chrupkali, a pak pro jistotu jeste prostrihy k tomu dedkovi na zacatku (a na konci) O logickejch nesmyslech psat ebudu, uz samotnej koncept mi prijde tezkej k zkousnuti. zlaty dark city, z kteryho vsichni tyhle novatori vychazej. Kdybych to netrvalo tak dlouho, naposal byhc cista nuda, takhle me to nastvalo, ze sem s tim stravil tolik casu

Anonymní řekl(a)...

"Anonymní řekl(a)...že je úplný(á) blbka! Film je neskutečný, ale ne pro omezené mozečky! Zítra jdu kvůli té atmosféře filmu do kina podruhé!

Anonymní řekl(a)...

odporucam pan anonymni aby si nejedol nabuduce pukance a chipsy ked to budes pozerat ale poriadne vnimaj film a potom komentuj..to moj nazor=)

Anonymní řekl(a)...

Tak tak, přikláním se ke kladnému hodnocení. Anonymovi bych chtěl pouze zdělit, že pokud nechápe tak strašně jednoduchý a dle něj nudný film, tak by se měl věnovat spíše čedbě a nelést do kina.

Anonymní řekl(a)...

...zatímco jiný by se měl raději věnovat opakování gramatiky a prokázat tak svou míru inteligence, se kterou zde vychvaluje tento rádoby složitý filmový příběh a tváří se, jakoby jej právě on pochopil.

Djkoma řekl(a)...

Poslední anonym: to tady nikdo nedělá a je škoda, že to takhle někdo, kdo se ani neumí podepsat, vnímá:-)

Anonymní řekl(a)...

Nejdřív, není nutný se navážet do člověka, který má jiný názor na film než vy, natož ho urážet! Viz. názory nahoře.

Teď k filmu, zrovna jsem se dodíval, ale nějak zvlášť moc na mě nezapůsobil. Nevím čím to, asi možná tím vším očekáváním, asi jsem od něj čekal něco jiného, nevím. Cítím mírné zklamání, alespoň pro mě tu chybí NĚCO, nějaké překvapení... nějaký wow efekt. Něco jako, "tohle jsem vážně něčekal, to není možné, ale co kdyby..." Něco, co by mě nutilo přemýšlet o filmu po jeho skončení. Jediné nad čím teď přemýšlím, jestli mi něco neuniklo, kvůli čemu jsou skoro všichni z toho filmu nadšení? :-) Jedno je jisté, všichni jsme jiní a chápeme jinak :-)
Z filmu mám prostě dojem, že celý je to sen a jeho manželka se ho snaží zachránit... Jestli je to tak či ne, se dozvíme, až Cobb umře ;-)

Anonymní řekl(a)...

Anonym: se vyznáš ve filmech od Lynche? Hmmm, udělej nám výklad kterýhokoli a když to nikde ve stejnym znění nenajdu na netu, dám ti medaili. Říct o jednom z nejvymakanějších filmů poslední dekády, že to jsou dvě hodiny nudy, tim spíš když má film okolo dvou a půl hodiny, je nanejvýš snaha o to být zajímavým. A to se ti v mých očích opravdu nepovedlo. Herecký výkony byly, podle mě, naprosto v pořádku, ale uznávám, že Leo hrál v Shutter islandu asi o něco líp. To je ovšem jediná mnou akceptovatelná věc, co jsi ve svém shluku slov a písmenek napsal. A to "hodinové vysvětlování" na začátku - pověz mi, jak by si to chtěl udělat jinak? Třeba - "Ahoj kluci a holky, cestou se všechno dozvíte, teď musíme hned všechno rozjet!"? Mno, myslím si o tobě své, můj milý filmový génie...;-) A nezapomeň na ten rozbor Lynche :-) S pozdravem Alfonso1987.

Anonymní řekl(a)...

Jo ještě jsem zapoměl - soundtrack, kterej tady kritizuješ je, a to nejen podle mě, taky jeden z nejlepších za poslední dobu...;-)

Anonymní řekl(a)...

Je velice zajímavé číst všechny vaše komentáře...:) Tento film bych rozhodně nezařadila mezi nudné. Líbil se mi moc avšak přiznávám se bez mučení, že ten konec mi dal zabrat... nejak doteď nemám jasno jak to vlastně celý bylo a jestli tam byl skutečný aspoň někdo...:)

Amalka

Anonymní řekl(a)...

Tento film, řekla bych, je jeden, z těch, na kterých si někdo dal hodně záležet. Nemám slov na vyjádření nádhery celého filmu, na herce, nebo jen na hudbu. Tu, pokud ji dokážete plně vnímat tak víte, že není úplně stejná. Žádná hudba není stejná. A jestli jde o obsah filmu, tak ten je opravdu pořádně zamotaný. Viděla jsem zatím jen dvakrát a myslím, že to na pochopení bylo ještě málo. .... KOnec mi jasný také nebyl, ale tak to asi prostě jen mělo být. Každý si to může domyslet sám. Jestli byl někdo v realitě, nebo tam naopak nebyl nikdo, mi hlava zatím prostě npobrala.
Ale Inception je opravdu jeden z nejkrásnějších filmů co jsem zatím viděla. A že jich bylo hodně :D :D :D

Anonymní řekl(a)...

Film se mi libil. Jen pdotykam, ze scenarista asi cerpal inspiraci z filmu eXistenz. Doporucuji tento opomijeny film shlednout 2x.